Cilt Lekeleri ve Tedavisi

Doğuştan olmayan sonradan ortaya çıkan yüzde simetrik dağılım gösteren cilt lekelerine melazma denir. Melazma tedavisi güç olan cilt sorunlarından biridir. Çoğunlukla genç kadınlarda görülen bir sorundur, erkeklerde %10 oranında rastlanmaktadır. Koyu renk tene sahip kişilerde tedavi zordur.

Cilt lekelerinin nedenleri nedir?

Güneş lekeleri derin,yüzeysel ve mix (hem derin hem yüzeyel)olmak üzere üçte ayrılır. Lekenin derinliği wood ışığı ile anlaşılabilir. Derin lekelerin tedavisi zordur.

Ankara'da Cilt Leke Tedavisi Yaptırmak mı İstiyorsunuz?

Melazma deride oluşan değişiklikler nelerdir?

Melazma lekelerinde melanizasyon artar. Derinin renk hücrelerinin fonksiyonu ve büyüklüğü artar,renk hücreleri epidermise taşınır. Renk oluşum mekanizmasını etkileyen enzim düzeyi de artar. Dermisi koruyan membranın güneşle hasarlanması ile, renk hücreleri derinin derin tabakasına göç eder. Güneşin verdiği hasarla dermal kan damarları aktive olur. Melanositler böylece daha da çok tetiklenir ve melazma daha derin ve kalıcı hal alır.

Melazma nedenleri nelerdir?

Güneşe maruziyet ve genetik yatkınlık bu lekelerin en önemli nedenidir. Gebelik bu lekeleri tetikler. Artmış östrojen ve düşük progesteron bunun nedenidir. Östrojen melanositler üzerindeki reseptörleri situmule edip, melanin salgılamasına neden olur. Doğum kontrol ilaçları da benzer etkiye sahiptir. Yumurtalık fonksiyon bozuklukları,tiroid hastalıkları da lekeye neden olabilir.

Neden Thulium Lazer?

Değişik dalga boylarında çeşitli lazerler leke tedavisinde kullanılmaktadır. Yüksek enerjili ablatif lazerler uyanı karbondioksit lazerler leke hem yüzeyde hem de derinin derin tabakasındaki renk hücrelerini tahrip eder. Karbondioksit lazerde hedef kromofor yani su dur. Amaç epidermis ve papiller dermisi uyarmaktır,karbondioksit lazerle dermal damarlarda koagülasyon olur; yani dermal damarlarda yeni sıkılaşma sağlanır. Ödem,şişlik,ağrı,enfeksiyon riski mevcuttur . Çünkü epidermis ve dermis hasarlanmıştır. Bu kişinin sosyal hayatından uzak kalmasına neden olabilir. Epidermis etkilendiğinden postinflamatuar hiperpigmentasyon riski artmıştır.

Karbondioksit lazerin zorluklarını azaltmak amaçlı, daha yüzeyel ablasyon yapan erbium lazerler de lekede ve cilt gençleştirmede kullanılmaktadır. Erbium lazerin su absorbsiyonu CO2lazere göre daha fazladır. Epidermis su bakımından zengindir,lekeli yüzeyel tabaka yani epidermis ;bu lazerle tamamen uzaklaştırılır,ancak dermal damarlarda koagülasyon sağlamaz, dermal pigmentlere etkili değildir. Yani erbiyum Lazer derin lekelere etkili değildir. Ablatif olmayan fraksiyonel lazerler ise epidermis zedelenmeden sadece dermise etki eder. 1440-1550 nanometre dalga boyundaki fraksiyonel lazerler, uygulanan deride uyarı sütunları oluşturur. Arada kalan sağlam deri alanları iyileşmeyi hızlandırır,hasarı azaltarak sosyal hayattan kişiyi koparmaz. Ancak epidermisteki lekeli bölüme etkisi azdır.

1927 nm dalga boylu Thulium Fraksiyonel Lazer ise erbiyum lazerden daha fazla su tutar yani epidermis lekelerine oldukça etkilidir. Sütunlar boyunca atış yaptığı için hasarlanmamış alanlar sayesinde kişi sosyal hayattan kopmaz. Dalga boyu sayesinde de etki daha derine iner,dermoepidermal bileşkedeki melanositleri de tahrip eder. Yani Thulium Lazer fraksiyonel ve ablatif lazerlerin konforlu kısımlarını almıştır,ikisinin yapabildiği tüm olumlu tedavileri, daha hızlı iyileşme sağlayarak yapabilmektedir.

Uygulama nasıldır?

Cilt lazer öncesi lokal anestezik kremlerle uyuşturulur,işlem acısızdır. Çoğunlukla tek seans uygulanır. Uygulamadan hemen sonra sadece iki saat kadar deride yanma hissi oluşur. Sıkı bir güneş koruyucu ile kişi sosyal hayatına devam eder. Üç gün kadar kişinin lekelerinde koyulaşma olur. Bir hafta içinde lekelerde yavaş yavaş kaybolma olur. Lazerin gözle görülür etkinliği ise üç haftada belirir, lekelerde belirgin açılma tamamen yokolma görülür.

Thulium Lazerin kabaca kullanım alanları nelerdir?

Thulium Lazer melazmalara tek seansta uzun vadeli çözüm olabilir. Bundan başka cilt yenilemesi,gençleşmesi cilt tonu düzenlenmesi,deride sıkılaşma,geniş gözenekler,akne skarları ve diğer izlerin tedavisi,ciltte canlanma ve parlaklık,inçe kırışıklıklarda düzelme,yüzde lifting sağlanabilir.